Bilen

BJERGGEDEN

Bjerggeden er det danske navn på bilen (tidligere Bergziege). Da vi forhåbentligt skal klatre adskillige gange over bjergkæden, Andesbjergene har vi bibeholdt det navn som bilen her købt med. Vi sætter vores lid til at vi med stort håb og navnet på bilen vil få bilen med sine meget beskedne 77 hk til 2600 kg op over bjergene.

Bilen er en årgang 1993, VW California, 2,4 diesel (uden turbo), høj/lang model der er indrettet fra Westfalia. Den er en gammel sag der har kørt 240.000 km da vi købte den. Den har kun træk på 2 hjul. Ønsket var 4wd, men dette kunne vi ikke finde i ordentligt stand. Indvendigt er den rigtig flot og velholdt uden brugsspor. Jeg kan næsten garantere at det bliver anderledes efter vi har brugt bilen i Sydamerika, da den ligner en der ikke er blevet brugt – det bliver den nu 🙂 . Udvendigt er bilen derimod som man kan forvente af en 1993 med lidt buler, rust, pletmaling. Vi har istandsat bilen mekanisk, bygget udstyr på bilen, men ikke lavet rustarbejde.

Hvorfor sejle en bil til Sydamerika (SA)

Dette er vi blevet spurgt om mange gange. Der findes hjemme/facebook sider hvor man kan købe biler i SA som andre rejsende vil af med, men udvalget er ikke stort som i lande som Australien og USA. Leje en bil er for dyrt. Vi har valgt at skaffe en bil hjemmefra og sejle den SA da vi på den måde ville kunne få den bil vi ønskede og ikke skulle bruge tid i SA på at istandsætte og indrette. Da vi (jeg) vil derud hvor det er koldt er et klart krav at der skal være varme i bilen. Samtidig vil konen have at der skal være 3 godkendte sikkerhedseler (så fik hun også 1 ting at sige). Dermed blev det svært at finde bilen i SA. Samtidigt fandt vi ud at flere rejsende bøvlede eller blev nægtet at krydse landegrænser når de kom på nr. plader fra et SA land (ved ikke nærmer om hvorfor). Omkostningerne til at sejle en bil som vores fra Hamburg til Montevideo er ca kr. 21.000 tur og 12.000 retur. Priserne på køb/salg af en bil som vores ligger nærmere lidt højere end laver end i Tyskland/Danmark, så der kan være en ide i evt. at sælge bilen i SA. Vi ved endnu ikke om bilen skal med hjem, da andre muligheder kan være at sælge den ved rejsens ende, udleje den til andre rejsende i en periode, eller lade den stå i SA hvis vi skulle få mulighed og lyst til at tage en ny rejse i den herovre.

 Udstyr til/i bilen

  • 2 hjemmelavede trækasser bag på bilen
  • Hjemmelavet tagbagagebærer – Ja so om den ikke er høj nok, men hvad gør man ikke for at få lidt ekstra plads. til noget udstyr
  • Et billigt træk på bilen fra Biltema. Kan nok ikke trække bilen fri hvis sen sidder ordentligt fast, men bedre end ingenting. Derudover 2 x alu- og plast slidsker hvis løst sand, en feltspade, 70 meter tov, en løs træk talje
  • Kassette markise
  • Dæk der er grovere, højere og bredere
  • Hævet med hårdere fjedere i bag, og skruet op i forenden. Sammen med større hjul giver et en frihøjde der er ca 10 cm højere. Vi fik af anden rejsende at vide at mere frihøjde var at fortrække frem for 4wd. Vi håber dette kommer til at passe for os da vores kun er en 2wd.
  • Oliefyr med termostat – Var indbygget i bilen og et klart krav, da det kan være koldt i sydlige SA og i bjerge der er noget højere end vi er vandt til i Europa.
  • Original er bilen indrettet som camper med plads til 4 sovende, 4 siddepladser, drejestole foran, opklappeligt bord
  • Køleskab der kører på 12 volt
  • Inverter til 230 voilt
  • Vask inde i bilen + en balje til udenfor
  • Inde i bilen er der et originalt koge apparat  der køre på sprit, da det kan være svært at få i Sydamerika, samt at mad-os i bilen ikke altid er ønskelig har vi også et Coleman kogerapperat der kører på benzin
  • 40-50? liter tank til rent vand + en ekstra 20 liter løs vand dunk
  • Vandrensningsanlæg. Det vand vi drikker køre vi igennem anlægget.
  • 20 liter sort vanddunk, på taget til bad hvis vi er udenfor badmuligheder. (Der kan også tages bad fra rent vandstanken) Bad foregår i det fri under bagklappen.
  • Toiletforhold løses med lille løs kemisk toilet, hvor løsning med feltspade ikke er muligt.

 

Trækaksel fik en lille lyd den sidste uge inden afskibning, som vi ikke nåede at skifte, så vores mekanikker var så flink at forære os en brugt trækaksel på ca 10 kg som vi kunne slæbe med i rygsækken – just in case 🙂 Så nu er vi klar:-)