Har nævnt den her vind i Patagonien før. Den er hård og konstant, men i dag er den da helt slem. Vi er på vej væk fra El Chalten (Fitz Roy) for at søge Nordpå væk fra kulden der kommer fra isområdet. Første stykke af vejen flyver Bjerggeden (bilen) afsted mod Øst, indtil vi drejer Nordpå et stykke fra bjergene. Vejen svinger lidt så vi oplever vindens påvirkning på bilen, og frakobler bilen i medvind og kan se at den holder farten på 80 km/t frakoblet. Senere i modvind går det med afsted med 35 km/t i 3 gear og det er med bundgas. Når man åbner vinduet flyver der ikke sand ind af vinduet, men også små sten, så den bliver hurtigt lukket igen. Vi kører med en bekymring om at vinduen kan blive trykket ind, tagbagagebærer flyver af eller trækasser bliver rykket af bilen – det blæser helt vildt.
Den legendariske ruta 40, 5200 km, er hovedvejen i det vestlige af Sydamerika. Idet der ikke er en Nord/Syd vej i Chile, så man tænker at der må da være noget ved sådan en vej, -men her er ingenting. Vejen er partvis i grusvej hvor man pga huller kører gennemsnit under 40 km/t og andre steder asfalt uden med/uden huller, hvor man kan køre 80 km/t. Vi møder en bil eller ser en estancia (nogen gange forladt) for hver 30 km, og kan egentligt ikke se hvad de lever af da her bare er tørt. Vi kører efter en by godt 400 km op ad den meget omtalte Ruta 40 (og godt 8 timers kørsel), men bliver lidt overrasket over at se at denne by jo nærmest ikke er noget. Tankstationen er løbet tør for både benzin og diesel, så en del mennesker er strandet her og venter på tankbiler om 1-2 dage. Vi har heldigvis endnu noget diesel i tanken plus dunken på taget. Et lille Hostel her lejer værelser ud til overpriser.
På trods af vind og meget andet – en fantastisk spændende dag når man er kommet frem til lidt læ for vinden og alt er gået godt.

Skilt visende træ i sidevind – her er bare ingen træer?

Hovedvejen ruta 40 på en dårlig strækning – heldigvis i tørt vejr

Byen vi er kørt efter for brændstof, overnatning og proviant i sin fulde størrelse
Hej.
Først rigtig godt nytår til jer alle.
Her er det lige før gæsterne kommer, for at fejre nytåret sammen med os.
Vejret her er til en inden dørs aften, altså ikke noget med at lave spads med naboerne, men fru Andersen siger nu også, at det er jeg blevet for gammel til.
Vi har læst jeres beretninger, men har svært ved at følge med, da vi først nu har anskaffet os et kortværk.
Vi har besluttet, at bruge en aften på at læse jeres er beretninger forfra. Det er ulig sjovere at kunne følge med på kortværket.
Vender snarligt tilbage med eventuelle spørgsmål.
Kan I alle tre have en rigtig god årsskiftefest.
Kærlig hilsen
Henny og Lars..
PS. Hvad siger du til en socialdemokratisk borgmester på vor gamle arbejdsplads.
Hej Lars og Henny
Som en vis Bondemand/Baron fra Rårup skriver her i en af indlæggene, så; “Det hele gik i L..t da den rigtige ingeniør forlod rådhuset” 🙂 Det kan jeg godt lide.
Skriv endeligt – det er godt at høre fra jer.
Der er en kortside på hjemmesiden, der næsten viser hele ruten, men stederne er naturligvis sværere, da man slet ikke kender sted-navne overhovedet. Det gjorde vi heller ikke da vi rejste herover.
Ha det rigtigt godt derhjemme! og lad endelig høre hvad der pudsler rundt derhjemme i gode gamle Danmark.
Kære Karen Marie, Lotte og Flemming.
I ønskes alle et godt og lykkebringende Nytår herfra Rårup :).
Inspireret af Dronning Margrethe :), – der sendte en hilsen til alle danske udenfor rigets grænser, sender vi jer en kærlig tanke.
Vi kan se og læse, at I har det godt og får oplevet mange spændende ting :).
Her i det jyske “pisregner” det, – og kommunen går efter midnat i rødt, idet vi pr 1. januar får ny borgmester i Hedensted kommune…………. Det hele gik i “l..t” da den rigtige ingeniør forlod rådhuset ” citat Peter Bohsen” :).
For første gang i mange år, er vi alene Nytårsaften :), – Astrid er ved en veninde i aften, de 3 knægte sammen med deres kærester – vi to gamle passer hunden Emma og kattene Lise og Verner :). Vi nyder stilheden og at kunne tale uden afbrydelser :).
Pas på hinanden :).
De kærligste tanker herfra 🙂
Astrid, Peter og Rie
Hej Peter Allerførst tillykke med valget til dig, så er der lykke i Rårup kan jeg forstå. Mon ikke Rie også nyder din tilfredshed…………. ha ha det er sgu morsomt.
Tak for citatet!!!!!! det vil jeg huske.
Godt nytår!! og op i r…. med det – det går nok.
Vi holdte nytår i en lille meget speciel by Tortel, der indtil 2003 ikke var i vejforbindelse til. Når man ikke regner med at der sker en skid kl 00, er det stort at der bliver affyret 2 nød blus ud over vandet.
Kan i have det godt