Torres del Paine, Patagonien, Chile

Vi fortsætter op i Chile mod et bjerg/is-gletcher område med flere nationalparker. Det er næsten svært at beskrive, men disse områder må være noget af det flotteste på jorden.

Torres del Paine er den første og sydligste nationalpark vi besøger. Bjergene og indlandsisen forbinder nationalparker et par hundrede kilometer nordpå. Vi trekker op og ser IKKE selve bjergene Torres del Paine fra denne side, da vi går ind i et snevejr på toppen, og vi kan ikke se dem selvom de er lige foran os (I må Google nogle billeder af dette). Som i resten af Patagonien blæser det ofte helt vildt. Den ene dag bliver Karenmarie væltet af vinden og blæser 15-20 meter væk mod nogle klipper, så hun får en forskrækkelse. Vinden er ofte den vigtigste årsag til at man ikke tillader folk at vandre op i bjergene. Da vinden bliver acceptabelt tager vi på et trek – denne gang med telt-overnatning i bjergene for at se det midterste og vestligste del af bjergene. Her er vi heldigere med vejret og vi får et par fantastiske dage. Det bliver i alt til ca. 70 km bjergvandring og en kold nat i teltet der bliver totalt glemt af hvor flot her er.

Det er her vi kommer meget tæt på at se en Puma. Nogle Englændere prøver på at få kontakt til os, men vi opfatter det for sent og passager synet af 4 pumaer 10-15 meter fra os. Jeg (Flemming) er ærgerlig over det da Pumaen er meget svær at møde da den er så sky. Vi har næsten ikke troet på at det skulle være muligt at møde dem, men de er her altså. Jeg tager på pumajagt, dog uden held.

Hermed nogle billeder af flot natur verden:

2 glade bjergbestigere

Søer og gletchere i flotte farver

Barske bjerge

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *